08-11-17

Juf. Shani

Ons volgend thema 'alles op wieltjes' wordt uitgewerkt door juf. Shani, zij is een 2de jaarsstudente aan VIVES.

Veel succes in ons klasje!

P1130038.JPG

13:23 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-11-17

Van krabbels tot kopvoeters

Van krabbels tot kopvoeters.

Je kleuter kreeg net voor de vakantie de tas met tekeningen mee naar huis.
Als bezorgde ouders zullen jullie bij het tekengedrag van jullie kleuter waarschijnlijk enkele bedenkingen hebben: - er komen alleen maar krabbels – wanneer zal hij/hij een kindje tekenen?
Voor een kleuter echt begint vorm te geven, moet het eerst de krabbelperiode doorlopen en daarin onderscheiden we verschillende fases.

Toevallige krabbels
Eerst beperkt het krabbelen zich tot experimenteren en krassen: horizontale lijnen, daarna verticale lijnen en stippen. De peuter krabbelt om het plezier. Hij maakt bewegingen met het schrijfmateriaal en merkt dat hij blijvende sporen achter laat op het papier. Hij  beleeft plezier aan het ritmische bewegen. We spreken in deze fase van ‘toevallige krabbels’.

De eerste vormen
Wat later zult u zien dat de peuter cirkels probeert te trekken en vervolgens dat zijn tekeningen ‘rustiger’ worden. Hij heeft meer controle over zijn vingers en zal eenvoudige, gesloten vormen maken, bijna rond of min of meer vierkant. Hij kan nu ook het potlood van het papier halen en afzonderlijk lijnen en kruisen zetten.

Herkenbare krabbels
Opeens doet de peuter een geweldige ontdekking. Hij ziet dat wat hij getekend heeft lijkt op iets wat hij kent, op regen of op een huis. De peuter zit in de fase van de ‘herkenbare krabbels’. Hij gaat zijn tekening achteraf benoemen. Vaak zal hij wel de betekenis van zijn krabbels veranderen.

Uitbeeldende fase
Zo komt het kind langzaam maar zeker in de ‘uitbeeldende’ fase terecht. Hij ziet iets herkenbaars in zijn tekening, voegt daar wat details aan toe en maakt er een gezicht van.? Na het gezicht, met nadruk op ogen en mond, komen armen en benen aan bod. De ledematen maken meer indruk op een peuter dan het lijf. Daarom tekent de peuter armen en benen aan het gezicht en zo ontstaat de wereldberoemde ‘kopvoeter.

Het is belangrijk om interesse te tonen in de tekeningen van je peuter. 
Je kind respecteren, houdt in dat je hem een goed zelfbeeld en zelfvertrouwen geeft.

krabbels.jpgcircels2.jpgkopvoeter.jpg

 

06-11-17

Nieuwe vriendjes.

Vandaag mochten we 4 nieuwe vriendjes verwelkomen in ons klasje.
Welkom Otis, Louise, Joppe en Esteban.
Veel plezier met de vriendjes.

P1130006.JPG

16:50 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-10-17

Prettig herfstverlof!

 

PRETTIG HERFSTVERLOF!

herfstverlof.png

19:35 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

'Ditjes en datjes' thema: Roodkapje.

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema.
kroon.JPG

 


Thema: Roodkapje

  • Roodkapje was in het weekend op bezoek geweest bij Nellie en Cézar. Ze had in ons klasje een mandje met koekjes gelaten voor de kleuters en ook het prentenboek met haar verhaal.
  • We luisterden naar het verhaal van Roodkapje die koekjes ging brengen naar haar grootmoeder maar in het bos de wolf tegenkwam.
  • Ons poppenhuis was nu het huisje van grootmoeder en met de verkleedkleren konden we het verhaal naspelen.
  • Iedere dag werd er ook een voorwerp van het bos meegebracht: kastanjes, takken, kabouters, bosdieren zoals de eekhoorn, de uil, het konijn, boomstamschijven, …
  • Tijdens de manuele expressie knipten we de bomen van het bos, met bruine bister vulden we ons blad, we kleefden blaadjes aan de bomen en ten slotte ook Roodkapje en de wolf in het bos.
  • We maakten kennis met het gevoel ‘bang zijn’ aan de hand van het prentenboek: ‘Wolfje is bang voor wolven’. Zo ontdekten we dat iedereen wel voor iets bang is.
    Met ademhalingsoefeningen en een sfeervol muziekje leerden we hoe we tot rust kunnen komen.
  • Met het filmpje van de sprookjesboom leerden we het lied over Roodkapje.
  • Juliette vertelde ons over de wolf en zijn knuffel: le loup en son doudou.
  • We speelden ook een gezelschapsspel met Roodkapje.
  • Roodkapje bracht een mand met bloemen en we speelden een kleurenspel. Wie dezelfde kleur bloem had mocht bij elkaar gaan staan.
  • De kleuters wilden wel eens proeven van de koekjes die Roodkapje naar haar grootmoeder bracht en samen gingen we aan de slag, we bakten met de hulp van iedereen lekkere wafeltjes.
  • Met de poppenkast en de figuren konden we het verhaal naspelen.
  • Samen met de 2de kleuterklas gingen we in het park op zoek naar kabouters.
    Het werd een plezante zoektocht met heel wat leuke opdrachtjes?
  • Aan de hand van een schaduwspel met de overhead projector vertelden we nog eens de gebeurtenissen van Roodkapje.
  • Op de i-pad volgden we een verhaal van een uiltje die zijn mama kwijt was, eekhoorn hielp hem met zoeken.
  • Het werd een boeiend herfstthema waarbij de kleuters zich volledig konden inleven in het verhaal.

 


18:57 Gepost door Juf. Dina in Ditjes en datjes over de thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

24-10-17

Zeg Roodkapje waar ga je heen?

Zeg, Roodkapje, waar ga je heen

Zeg, Roodkapje, waar ga je heen,
zo alleen, zo alleen?
Zeg, Roodkapje, waar ga je heen,
zo alleen?

Ik ga naar grootmoeder koekjes brengen,
in het bos, in het bos.
Ik ga naar grootmoeder koekjes brengen,
in het bos.

In het bos zijn de wilde dieren,
in het bos, in het bos.
In het bos zijn de wilde dieren
in het bos .

Ben niet bang voor de wilde dieren,
ben niet bang, ben niet bang.
Ben niet bang voor de wilde dieren,
ben niet bang.

Pas maar op daar komt de wolf,
pas maar op, pas maar op.
Pas maar op daar komt de wolf?
pas maar op.

Ben niet bang voor de boze wolf,
ben niet bang, ben niet bang.
Ben niet bang voor de boze wolf,
ben niet bang.

‘k Zal een zien of jij niet bang bent,
‘k zal eens zien, ‘k zal eens zien.
‘k Zal eens zien of jij niet bang bent,
‘k zal eens zien.

 

19:10 Gepost door Juf. Dina in Versjes en liedjes | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-10-17

Thema: Roodkapje in het bos.

We zijn deze week gestart met het thema: 'Roodkapje in het bos'.
We beginnen met het verhaal over Roodkapje die koekjes gaat brengen naar haar oma in het bos. Tijdens de wandeling komt ze een lieve wolf tegen maar achteraf blijkt die niet zo lief te zijn.
Dit thema biedt heel wat mogelijkheden  tot dramatisch spel. Met verkleedkledij, poppetjes, liedjes en spelletjes werken we het thema uit.
We staan ook even stil bij het gevoel 'bang zijn' waarbij de kleuters de kans krijgen over dit gevoel te praten.
Ook het bos en alle herfstelementen  zullen ruimschoots aan bod komen.
We maken volgende week een uitstap met Roodkapje naar het park waar we samen een kabouterpad volgen.

roodkapje blog.jpg

12:44 Gepost door Juf. Dina in Thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-10-17

'Ditjes en datjes' thema: mooie kleuren.

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema.

kroon.JPG

 

 

Thema: mooie kleuren
- Iedere dag keken we naar het kleurtje op onze kleren en de meegebrachte spulletjes. Ook Nellie en Cézar brachten het kleur van de dag mee.

- In de klas kwam een ontdektafel met enkel rode voorwerpen.
- Juliette leerden ons het lied 'pomme de reinette et pomme d'api'

- We proefden van allerlei soorten fruit.
- Tijdens het spel met de parels bekeken we aandachtig de kleuren en probeerden we een patroon te volgen.
- Spel: voorwerpen bij het juiste kleur leggen, zo leren we de kleuren associëren.
- Tijdens de manuele momenten maakten we  een kleurenboekje.
- Met de vertelschort oefenden we de kleuren verder in.
- We dramatiseerden het liedje 'alle eendjes zwemmen in het water' en we mochten per 2 zwemmen in de waterplas.

- Aan de hand van een poppenspel leerden we het avontuur van Noah kennen.
- We leerden een kleurenlied en zongen van Noah en de boot.
- We luisterden naar het prentenboek: ’Ruben en de ark van Noach’.
- We maakten lekkere fruitsalade klaar.

 



18:28 Gepost door Juf. Dina in Ditjes en datjes over de thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Pomme de reinette et pomme d'api.

Tijdens ons thema 'mooie kleuren' kwam Juliette ons het lied 'Pomme de reinette et pomme d'api' aanleren.
Om samen na te genieten!

17:28 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |