03-04-17

'Ditjes en datjes' thema: 'Gewoon gek met Pasen'.

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema.

kroon.JPG

 

 

Thema: 'Gewoon gek met Pasen’.

-We maakten kennis met ‘Dottie’, haar eitjes en haar kuikens. Hierbij werd de nadruk gelegd op de tegenstellingen groot en klein.
-We knutselden een Dottie kip, het werd een paasmandje voor onze chocolade eitjes.
-Dottie toonde haar kippenhok aan de kleuters, hier kwamen de tegenstellingen boven en onder aan bod.
-We maakten ook kennis met de boerderij waar Dottie woont en ze toonde ons al haar dierenvriendjes. Alle dieren waren nog aan het slapen en we maakten ze één voor één wakker. Achteraf  konden we spelen met de boerderij, de dieren en figuren.
-Juf verstopte de kuikens van Dottie in de klas en de kleuters probeerden hen te vinden, hier kwamen de begrippen: op, onder, achter, in en voor aan bod.
-We leerden ook een versje memoriseren.
-We speelden een kleurenspel met eitjes.

- In het poppenhuis kregen we namaakeitjes om mee te spelen.
- We luisterden naar verhaaltjes van ‘Piep, het is pasen’ en ‘Anna en de paashaas’.
- Er kwam een schelp waar we met mandjes, schepjes, dozen en eitjes konden spelen. Met ons konijnenmutsje op waren we echte paashazen en deelden aan de vriendjes paaseitjes uit.
- Op de i-pad konden we spelletjes spelen.
- Ook de volgende tegenstellingen kwamen aan bod: alleen - samen, stout - lief, nat - droog.
- Met de plasticine konden we paaseitjes versieren.
- Juliette kwam ons het verhaal van 'Ollie' vertellen: een vrolijk gansje die niet uit z'n eitje wou.
- Op de mooie, zonnige middagen speelden we buiten, met allerhande materiaal konden we samen met andere kleuters spelen.
- Op vrijdag hadden we een gekke dag , we mochten verkleed naar school komen en zochten  naar de chocolade eitjes die de paashaas in ons klasje verstopt had. 

 

 

11:25 Gepost door Juf. Dina in Ditjes en datjes over de thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-02-17

'Ditjes en datjes' thema: ik ben ziek, ik heb pijn...

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema.

kroon.JPG

 

 


Thema: Ik ben ziek, ik heb pijn...

- Cézar lag ziek in bed, hij had overal rode vlekjes op zijn lichaam. Nellie besloot de dokter te bellen en die kwam langs om Cézar te onderzoeken. Cézar had de waterpokken en moest veel rusten en iedere dag wat siroop nemen.
- In de klas kwam er een doktershoekje met een bed, verkleedkleren en een tas met alle doktersbenodigdheden. We maakten elkaar en onze knuffels vlug weer beter.
- We luisterden naar heel wat prentenboeken: ‘Hopla is ziek’, ‘Nijntje in het ziekenhuis’ en ‘Anna in het ziekenhuis’.
- In de zandtafel konden we spelen met allerlei flesjes, potjes en lepeltjes.
- In de experimenteertafel kwamen pincetten en allerlei soorten pomponnetjes. Hier kwam onze fijne motoriek van pas om de pomponnen in de potjes te krijgen.
- De tweede week zat Nellie met haar voet in een verbandje en een pleister op haar hoofd. Ze was van de bank gevallen en had pijn.
- We keken naar het filmpje: ‘ik heb bloed’ van het ‘Zandkasteel aan zee’ en we speelden dit na.
- We bekeken heel wat pleisters: grote, kleine, ronde.. en leerden zo de begrippen groter en kleiner.
- We experimenteerden met een druppelteller en ecoline.
- In de bouwhoek speelden we met de garage en ziekenwagens.
- Als je pijn hebt word je graag getroost, dit leerden we in de praktijk toepassen.
- We maakten kennis met pater Damiaan, die ging naar een eiland. Hij bouwde er huizen en verzorgde er de zieke mensen.
- Van de sinaasappels maakten we een lekker en gezond drankje.




14:50 Gepost door Juf. Dina in Ditjes en datjes over de thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-12-16

'Ditjes en datjes' thema: kerst

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema.

kroon.JPG

 

 

Thema: Kerst
- Met de adventsboom en de 4 kaarsjes gingen we op weg naar 'Kerstmis'.
- Van een kartonnen doos, een zwart doek en kerstlichtjes maakten we een gezellig hoekje. Samen met een vriendje konden we er in wat boekjes kijken.
- We luisterden naar het kerstverhaal aan de hand van de prentenboeken: ‘Een kindje in de stal’ (Liesbeth Slegers) en 'Het kerstverhaal' (Kathleen Amant).
- Met een stal en verkleedkleren speelden we Maria, Jozef en de herder met zijn schaapjes.
- We zetten een kerstboom, die versierden we zelf met slingers, ballen en lichtjes.
- We schilderden een kerstboom en versierden die met ballen, we maakten een lichtglaasje en stempelden lichtjes aan een snoer.
- We knutselden en leerden onze eerste nieuwjaarsbrief.
- Rond de kerstboom zongen we liedjes.
- Met de plasticine konden we een boom versieren met ballen en slingers.
- Ook aan het magneetbord konden we een boom versieren met gekleurde ballen.
- We experimenteerden met scheerschuim.
- Met de kamishibai keken we naar het verhaal: ‘Rikki krijgt een kerstboom’.
- We speelden een kerstmemorie.
- Met de vertelschort herhaalden we de woordjes rond ‘kerst’.
- Op donderdag bakten we koekjes voor het feest.
- Op vrijdag keken we naar een schimmenspel en vierden we samen met de vriendjes van 1B een kerstfeestje 

 

 

17:22 Gepost door Juf. Dina in Ditjes en datjes over de thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-12-16

'Ditjes en datjes' thema: Sint en Piet.

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema.
kroon.JPG

Thema: Sint en Piet.

- Aan de hand van het prentenboek ‘ Sinterklaasje’ hoorden we alles over Sinterklaas en Zwarte Piet.
- Een boot stond in de klas en met verkleedkleren speelden we zelf voor Sint en Piet.
- Met de nic-nacs leerden we tellen tot 3.
- We knutselden de stoomboot.
- We zongen veel liedjes over Sinterklaas en Zwarte Piet en bekeken de filmpjes op onze televisie.
- Op het tekenbord konden we de baard van de Sint tekenen met krijt.
- We experimenteerden met houtskool. Met 2 oogjes en een pluim maakten we Zwarte Piet.

- Aan de hand van een liedje moesten we raden wat er in de zak van Zwarte Piet zat.
- Tik-tak stond ook helemaal in het teken van de Sint en zijn Piet.
- Met een kleurenspel brachten we de Zwarte Pieten naar de juiste schoorsteen.
- Tijdens het spel met plasticine konden we snoepjes maken voor de zak van Zwarte Piet.
- Toen was het zover, de dag dat Sinterklaas met zijn piet ons een bezoekje ging brengen. Samen met hen maakten we een ritje met de huifkar, met als beloning een heleboel geschenkjes en snoepgoed.

 

 

17:55 Gepost door Juf. Dina in Ditjes en datjes over de thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-11-16

'Ditjes en datjes' thema: 1, 2, 3, 4 hoedje van.

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema.

kroon.JPG

 

 

 
Thema: 1, 2, 3, 4 hoedje van

-Als start van het thema hielden we op maandag een hoedendag.
Iedereen mocht met een hoed aan naar de klas komen.
-In de experimenteerbak lagen er allerlei soorten hoeden. Zo konden de kleuters zich inleven in een gekozen figuur: kabouter, kok, piraat, heks, bouwvakker, politie…
-Ook in de tekenhoek konden we allerlei hoeden inkleuren.
-In de onthaalhoek stond een koffer en iedere dag kwam er een andere hoed uit te voorschijn.
-We schilderen ons blad vol in een gekozen kleur, juf tekende er een hoed op die we mochten versieren met snippers, stickers, rubber figuren, glitters en stempelverf.
-We speelden een lottospel. Hierbij moesten we goed kijken naar de kleur en de vorm van de hoeden.
-Toen de plop-muts uit de koffer kwam dansten we samen de plop-dans.
-Met de koksmuts aan maakten we heerlijke appelmoes.
-Op vrijdag toverde juf. Lore allerlei dingen uit haar hoed.
-We luisterden naar de verhalen: ‘Hoedje, wat moet je?’ en naar ‘Anton kan toveren’.
-Met een helm aan konden we torens maken met mousse blokken.
-Ook ‘hamertje tik’ vonden de kleuters heel leuk.
-Juf. Natacha kwam met Juliette een spel spelen met een ‘chapeau’.
-Met de vertelschort konden de kleuters de juiste hoofddeksels en personen bij elkaar leggen.
-Toen de kroon in de kijker stond gingen we genieten van een theaterstuk in Ipso Facto.
‘De koning zonder schoenen’ bracht bij de kleuters heel wat emoties teweeg.
- En… we oefenden ook de dansjes voor het grootoudersfeest.
De grootouders genoten van de voorstelling: ‘Chapeau’.
Bedankt voor jullie aanwezigheid.
Bedankt aan de mama’s en papa’s die een handje toestaken bij de aankleding van de zaal en de bediening.




19:14 Gepost door Juf. Dina in Ditjes en datjes over de thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-10-16

'Ditjes en datjes': blaadjes vallen

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema.

kroon.JPG

 

 

Thema: Blaadjes vallen

- We gingen met de bus naar het bos van Beisbroek en beleefden een leuke voormiddag.
- Ons poppenhuis werd omgetoverd tot het huisje van heksje Mimi, onder de grote paddenstoel konden we met allerlei groentjes lekkere soep maken.
- We speelden het spel: 'de boomgaard' en moesten het opnemen tegen de raaf, die wilde er met al het fruit van door gaan.
- Met Nellie en Cézar leerden we de begrippen ‘op en onder’.
- We konden kastanjes rijgen aan een lange draad.
- We leerden de herfstkleuren: rood, geel, groen, bruin en oranje kennen. Met die kleuren en onze handjes stempelden we ons blad vol.
- We maakten een herfstmannetje.
- We luisterden naar de herfstliedjes van kapitein Winokio.
- We scheurden papier en kleefden die op folie op het venster.
- We genoten van het verhaal van 'Anna en de herfst', de verhaaltjes van heksje Mimi en van het verhaal van 'een spin die het te druk had'.
- Nellie en Cézar brachten takken en blaadjes mee waarmee we in de zandbak konden spelen.
- Ook Tiktak stond in het teken van herfst.
- Wie lieten blaadjes wegwaaien met een haardroger.
- We speelden een kleurenspelletje met spinnen.
- Samen met juf. Lore maakten we heerlijke soep.

 

 

18:43 Gepost door Juf. Dina in Ditjes en datjes over de thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-10-16

'Ditjes en datjes' thema: Fietsen maar....

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema.

 

kroon.JPG

 

 

 Thema: Fietsen maar....

 -Op maandagmorgen vonden we een leuke verrassing in de onthaalhoek.
Een groot pak… wat zou daar kunnen inzitten. Ook Nellie en Cézar waren benieuwd. Nadat iedereen ’s gevoeld had besloten de kleuters dat het een fiets was. En ja hoor, er zat een mooie driewieler in.
Nellie en Cézar wilden er meteen mee rijden en ook de kleuters wilden er wel ’s op zitten.
-We bekeken de fiets ’s van nabij en zagen een stuur, wielen, trappers, een rem …
-Iedere dag probeerden we wat te fietsen en de kleuters genoten ervan.
-We reden zelfs op dinsdag met onze fiets naar de sporthal. Juf. Micheline zette een parcours uit en vertelde het verhaal: ‘We gaan op berenjacht!’
- We luisterden naar de verhaaltjes: ‘Nijntje op de fiets’ en met de kamishibai maakten we kennis met ‘Kaatje op de fiets’.
- Met verf lieten we Cézar rond en rond fietsen.
-Juf. Natacha kwam met Juliette langs. Ze legde de nadruk op veilig fietsen: met een helm en een fluo-jas.
-Tijdens de fietsnamiddag reed juf. Dina rond met de bakfiets van juf. Lindsey. Iedereen wilde wel mee voor een ritje.
-Met het verhaal ‘Max op de fiets’ ondervonden we dat vallen ook soms bij fietsen hoort.
Gelukkig is er altijd iemand in de buurt om je te troosten.
- We leerden veilig oversteken op het zebrapad.
-We speelden een memorie met voorwerpen uit het thema.
-We knutselden een fietsvlag.
-Een tafel werd omgebouwd tot auto.
-De zandtafel werd verrijkt met trechters en stukjes fietsbanden.
-Aan de hand van het verhaal ‘Anna in het verkeer’ leerden we het versje: met mama op de fiets.
-Ons schoolproject werd op vrijdag afgesloten met een fluo-dag.





17:54 Gepost door Juf. Dina in Ditjes en datjes over de thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-10-16

'Ditjes en datjes' thema: zakken en tassen.

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema.

kroon.JPG

 

 

Thema: zakken en tassen
- Nellie en Cézar hadden zich verstopt in een sporttas, in deze grote tas zaten allerlei andere soorten tassen en zakken.

- Wie dit wou mocht zich zelf 's verstoppen in de grote sporttas of de zware tas proberen te dragen. 
- In het poppenhuis konden we spelen met allerlei handtassen en in de zandtafel konden we zakjes vullen met zand.
- We versierden onze knutseltas met verf.
- Spel: Wat hoort er in mijn schooltas en wat niet?
- Juliette bracht ook een tas mee. Daar zaten heel wat ballen in waar we samen mee konden spelen.
- In de experimenteertafel kwamen allerlei zakken en tassen. Die konden we ‘open’ en ‘dicht’ maken en allerlei spulletjes in verstoppen.
- Voelspel: wat zit er in de zak? Is het hard of is het zacht? Welke vorm heeft het?
- We bekeken onze schooltas van dichtbij:  welk kleur heeft hij? hoe gaat hij dicht? kan ik hem op mijn rug dragen? wat zit er allemaal in?
- We stempelden met zakjes zand en kleurden een schooltas
- We luisterden naar het verhaal van ‘Knuffel is weg'. Iemand kwijt zijn is helemaal niet leuk. Ook in het verhaal van 'Het verloren schaap' was de herder een schaapje kwijt. Toen hij het teruggevonden had was hij heel blij.
- Met de vertelschort herhaalden we de woordjes van het thema.
- We keken naar Tik-tak over zakken en tassen.
- Daar de zon bijna elke dag van de partij was gingen we in de namiddag buiten spelen en bewegen.

- Dank u mama en papa omdat jullie er ’s morgens voor zorgen dat alles in mijn schooltas raakt.




12:46 Gepost door Juf. Dina in Ditjes en datjes over de thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-09-16

'Ditjes en datjes' thema: mijn klas, mijn vriendjes.

Onder ‘ditjes en datjes’ komen de activiteiten, de belevenissen en ervaringen van  het voorbije thema.

kroon.JPG

Thema: Mijn klas, mijn vriendjes
- We maakten kennis  met de klas, de juf, de vriendjes en het nieuwe speelgoed in de hoeken.
- We leerden Nellie, de muis en Cézar, de kikker kennen.
- We gingen aan de slag met de technieken: schilderen, knippen, kleven en kleuren. 
- Met Nellie en Cézar leerden we de begrippen: blij en verdrietig kennen.
- We leerden de eerste liedjes en versjes.
- We maakten kennis met allerlei kalenders: de dagkalender (wat doen we vandaag), de weekkalender (gekleurde flesjes), de weerkalender (welk weer is het vandaag), en de gevoelenskalender (ik voel
me blij, bang, boos, verdrietig)
- We maakten kennis met Juliette, ons Frans vriendinnetje.
- We kunnen nu ook ‘goeiemorgen’ zeggen tegen elkaar.
- We keken naar een eerste voorstelling van TIK-TAK.
- We keken naar het verteltheater:'Wannes gaat naar school'.
- Tijdens de zonnige namiddagen speelden we in de grote zandbak of reden we met de fietsen.
- We speelden een kleurenspel.

 

 

19:18 Gepost door Juf. Dina in Ditjes en datjes over de thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |