30-11-16

De boekenfee.

P1100165.JPG

Gisteren kregen we, naar aanleiding van de voorleesweek, bezoek van Jessie, de boekenfee.
Ze bracht het boek: 'Net zoals jij' van Guido van Genechten mee.
Eén en al aandacht voor dit mooie verhaal.

Bedankt Jessie!

P1100160.JPG

P1100161.JPG

P1100162.JPG

17:32 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-11-16

Thema: Sinterklaas en Zwarte Piet

 
We worden al enkele weken overspoeld door het sinterklaasgebeuren, maar in de klas beginnen we pas deze week met dit thema.
De komst van Sinterklaas is een kinderfeest met geschenkjes en snoepgoed.

Toch is voor vele jonge kinderen deze sinterklaastijd een spannende periode waarin ze vaak bang en onrustig zijn.

De uiterlijke verschijning van de Sint en zijn Pieten kan het kind angst inboezemen.

De Sint wordt ook nog teveel gezien als ‘opvoeder’: hij weet alles, hij beloont en straft en moet allerlei problemen oplossen wat voor de kinderen niet zo leuk is.

We proberen in de klas de beangstigende sfeer rond Sinterklaas en Zwarte Piet af te bouwen.

We maken van dit oeroude kinderfeest een blijde gebeurtenis in een ontspannen sfeer.

Hopelijk wordt dit feest thuis ook speels en gezellig gehouden.

In de klas staan alle activiteiten in het teken van Sint en Piet
.
We ontmoeten Sinterklaas en Zwarte Piet op dinsdag 6 december.

NenC sint.jpg

19:17 Gepost door Juf. Dina in Thema's | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

'Ditjes en datjes' thema: 1, 2, 3, 4 hoedje van.

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema.

kroon.JPG

 

 

 
Thema: 1, 2, 3, 4 hoedje van

-Als start van het thema hielden we op maandag een hoedendag.
Iedereen mocht met een hoed aan naar de klas komen.
-In de experimenteerbak lagen er allerlei soorten hoeden. Zo konden de kleuters zich inleven in een gekozen figuur: kabouter, kok, piraat, heks, bouwvakker, politie…
-Ook in de tekenhoek konden we allerlei hoeden inkleuren.
-In de onthaalhoek stond een koffer en iedere dag kwam er een andere hoed uit te voorschijn.
-We schilderen ons blad vol in een gekozen kleur, juf tekende er een hoed op die we mochten versieren met snippers, stickers, rubber figuren, glitters en stempelverf.
-We speelden een lottospel. Hierbij moesten we goed kijken naar de kleur en de vorm van de hoeden.
-Toen de plop-muts uit de koffer kwam dansten we samen de plop-dans.
-Met de koksmuts aan maakten we heerlijke appelmoes.
-Op vrijdag toverde juf. Lore allerlei dingen uit haar hoed.
-We luisterden naar de verhalen: ‘Hoedje, wat moet je?’ en naar ‘Anton kan toveren’.
-Met een helm aan konden we torens maken met mousse blokken.
-Ook ‘hamertje tik’ vonden de kleuters heel leuk.
-Juf. Natacha kwam met Juliette een spel spelen met een ‘chapeau’.
-Met de vertelschort konden de kleuters de juiste hoofddeksels en personen bij elkaar leggen.
-Toen de kroon in de kijker stond gingen we genieten van een theaterstuk in Ipso Facto.
‘De koning zonder schoenen’ bracht bij de kleuters heel wat emoties teweeg.
- En… we oefenden ook de dansjes voor het grootoudersfeest.
De grootouders genoten van de voorstelling: ‘Chapeau’.
Bedankt voor jullie aanwezigheid.
Bedankt aan de mama’s en papa’s die een handje toestaken bij de aankleding van de zaal en de bediening.




19:14 Gepost door Juf. Dina in Ditjes en datjes over de thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-11-16

Koks aan de slag.

Na de verjaardagshoed, de piratenhoed en de plopmuts kwam donderdag de koksmuts uit de koffer te voorschijn.
Naast de muts lagen er ook een schortje, een mes en heel wat appels bij.
We gingen appelmoes maken maar juf had onze hulp nodig.
Met de koksmuts en een schortje aan gingen we aan de slag.
Juf schilde de appels en wij sneden ze in stukjes en deden ze in het vergiet.
Daarna werd de pot op het vuur gezet en wij mochten roeren en de appels tot moes stampen.
Terwijl de moes wat afkoelde zetten we de tafel klaar.
Voor iedereen een kommetje en een lepel.
Aan tafel!
Iedereen smulde maar en vroeg nog wat bij...oei, wat nu onze pot is leeg.

17:15 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-11-16

Een koning zonder schoenen.

 De koning zonder schoenen

Er was eens...
Een koning.
Een koning op een gouden troon.
Met een geweldige kroon op het hoofd
en ook een blinkende mantel.
Hij had wel 100 paarden.
Hij had ook 1000 knechten.
En zelfs 1000 X 1000 vrienden.
De koning had alles om blij te zijn.
En toch was hij verdrietig...

Een voorstelling over verdriet, hoop en geluk.
Over geven en krijgen en dat rijkdom veel meer is dan rijk zijn.

 

Wanneer
Donderdagnamiddag 24 november

 Waar
   Ipso Facto

Wie
Productiehuis 4Hoog

Prijs
€ 4 (komt op de schoolrekening)

 

17:40 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-11-16

Hoera voor Xim!

mijn_collage.jpg

17:40 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-11-16

Schoolfotograaf.

Op maandag 21 november komt de schoolfotograaf individuele foto's nemen.
Broers en zusjes worden ook samen gefotografeerd.
De foto's worden meegegeven naar huis maar er is geen enkele aankoopverplichting.

schoolfotograaf.jpg

17:14 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-11-16

Thema: 1,2,3,4 hoedje van...

Een hoofddeksel dient in de eerst plaats om je hoofd te bedekken, nogal logisch.

Maar afhankelijk van de omgeving en het tijdstip krijgt het dikwijls een betekenis.
Zo zet je een kroon of een feesthoed op wanneer je jarig bent, je gebruikt een muts tegen de kou en sommigen doen een helm aan om zich te beveiligen.
Met een gepast hoofddeksel kan je je verkleden en inleven in een cowboy, indiaan, piraat, kabouter, kok…
Met ons optreden voor de grootouders in het zicht werken we de volgende weken rond ‘hoeden’.

Daarom houden we bij de start van ons thema op maandag 14 november een hoedendag.
Je kleuter mag die dag met een hoed naar de klas komen.

Alvast bedankt voor de medewerking.

groene hoed.jpg

16:53 Gepost door Juf. Dina in Thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

08-11-16

Creatieve kleuters.

 Kleuters zijn creatieve mensjes, maar voor hen is het bezig zijn
belangrijker dan het resultaat.

Creatief bezig zijn stimuleert de fantasie van je kleuter.

Het vergroot zijn kennis over het materiaal en wat hij ermee kan doen,
het verbetert ook zijn motorische vaardigheden.

Vooral de fijne motoriek, dat wil zeggen: de oog – hand coördinatie, de beheersing van de vingertjes en het grijpen worden al spelend ingeoefend.

In ons kleuterklasje wordt er dan ook regelmatig geknutseld!

Onze jonge kunstenaars hebben natuurlijk ook nood aan respect

 Het is dus belangrijk om interesse te tonen in de knutselwerkjes en tekeningen van je kleuter. 

Je kind respecteren, houdt in dat je hem een goed zelfbeeld
en zelfvertrouwen geeft.

Het is dan ook belangrijk om een gesprekje aan te gaan met je peuter over
wat hij gemaakt heeft . Hang de werkjes op in de keuken of in hun kamertje.

Of bewaar ze in de knutseltas.

Voor iedere vakantieperiode worden de werkjes meegegeven naar huis.

Daarna komt de tas telkens terug mee naar de klas.

knutseltas 005.jpg

17:50 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |