29-09-16

Thema: Rijden maar....

Dit schooljaar werken we als school aan een actief verkeersbeleid.
We openden op 1 september reeds onze ‘schoolstraat’. Zo proberen we de auto’s te weren rond de school op de piekuren.
De komende 2 weken (van 3 tot 14 oktober) werken we met de hele school rond het project ‘verkeer’.
In de peuterklas gaan we het hebben over ‘rijden maar…’. We stellen hierbij voornamelijk de fiets in de kijker. Nellie en Cézar zullen ons tonen hoe goed zij al kunnen fietsen. We gaan samen de fiets van kop tot teen bekijken en de onderdelen benoemen.

Tijdens deze 14 dagen willen we, als het weer het toelaat, zoveel mogelijk naar buiten gaan om op de fietsen te rijden. We plannen zelf een ritje naar de sporthal.
We gaan leren oversteken op het zebrapad en gaan kennis maken met het verkeerslicht.

Zou het mogelijk zijn om iedere dag de fiets van je kleuter mee te geven naar school. Wie een fluohesje en fietshelm heeft mag die gerust ook meebrengen.

Met dit project willen we de kinderen stap voor stap begeleiden naar een veilig gedrag in het verkeer.

nellie fiets.jpg

18:39 Gepost door Juf. Dina in Thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-09-16

Hoera voor Sten!

mijn_collage.jpg

17:07 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

22-09-16

Grote broer Seppe.

In juli werd Seppe samen met zijn zusjes Alyssa en Elien

grote broer van  Kasper.

Proficiat aan mama, papa en Seppe!

P1090136.JPG

18:13 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-09-16

Bonjour Juliette.

 

Regelmatig zult u uw kleuter horen spreken over ‘Juliette’. Dat is de handpop waarmee initiatie Frans wordt gegeven. Met de handpop willen we de kinderen op een leuke en speelse manier vertrouwd maken met de Franse taal. We houden wel voor ogen dat we bezig zijn met ‘taalgewenning’ en niet met ‘taalles’. De aanpak hierbij is heel doordacht en gebeurt met natuurlijke leersituaties zoals liedjes, spelletjes, dans, tekenfilmpjes, verhalen, knutselen, bewegingslessen, …
Hopelijk geniet uw kleuter er intens van en verrast hij/zij u binnenkort met enkele Franse woordjes.

Welkomsliedje:

Bonjour les enfants.
Bonjour Juliette.
Comment ça va ?
Ça va très bien. (duim omhoog)

Au revoir les enfants.
Au revoir Juliette.
Je vais partir.
A la prochaine. (zoen)

 

13:48 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

19-09-16

Thema: Zakken en tassen.

De voorbije twee weken maakten we kennis met ons klasje, de juf en de vriendjes.
De meeste traantjes zijn verdwenen en deze week zijn we van start gegaan met het thema: ‘zakken en tassen’.
Dit thema biedt heel veel leuke ontdekkingsmogelijkheden.
We gaan allerlei zakken en tassen bekijken: grote en kleine, handtassen, papieren en plastieken tassen  en natuurlijk onze schooltas.
We gaan kijken hoe we de zakken en tassen kunnen open- en dichtmaken en wat er zo allemaal in kan.
In het poppenhuis krijgen de kleuters een ruim aanbod van handtassen en in de zandtafel kunnen ze zakjes vullen met zand, ook in de experimenteertafel krijgen ze de gelegenheid om allerlei spulletjes in zakjes en tasjes te verstoppen.
Tijdens de bewegingsmomenten zullen we motorisch bezig zijn met duwen, trekken en dragen.
We versieren onze knutseltas met verf, zo kunnen we onze werkjes en tekeningen mee naar huis nemen.
Er zal dus heel wat te beleven zijn!

Nellie met tas.jpg



19:22 Gepost door Juf. Dina in Thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Hoera voor Seppe!

mijn_collage.jpg

17:32 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-09-16

'Ditjes en datjes' thema: mijn klas, mijn vriendjes.

Onder ‘ditjes en datjes’ komen de activiteiten, de belevenissen en ervaringen van  het voorbije thema.

kroon.JPG

Thema: Mijn klas, mijn vriendjes
- We maakten kennis  met de klas, de juf, de vriendjes en het nieuwe speelgoed in de hoeken.
- We leerden Nellie, de muis en Cézar, de kikker kennen.
- We gingen aan de slag met de technieken: schilderen, knippen, kleven en kleuren. 
- Met Nellie en Cézar leerden we de begrippen: blij en verdrietig kennen.
- We leerden de eerste liedjes en versjes.
- We maakten kennis met allerlei kalenders: de dagkalender (wat doen we vandaag), de weekkalender (gekleurde flesjes), de weerkalender (welk weer is het vandaag), en de gevoelenskalender (ik voel
me blij, bang, boos, verdrietig)
- We maakten kennis met Juliette, ons Frans vriendinnetje.
- We kunnen nu ook ‘goeiemorgen’ zeggen tegen elkaar.
- We keken naar een eerste voorstelling van TIK-TAK.
- We keken naar het verteltheater:'Wannes gaat naar school'.
- Tijdens de zonnige namiddagen speelden we in de grote zandbak of reden we met de fietsen.
- We speelden een kleurenspel.

 

 

19:18 Gepost door Juf. Dina in Ditjes en datjes over de thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Versje: ik ga naar de kleuterklas

Ik ga naar de kleuterklas
met een zakdoek in mijn tas.
Met een koek en een banaan,
stappestap.... hier kom ik aan!

schooltas.jpg

18:57 Gepost door Juf. Dina in Versjes en liedjes | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-09-16

Schilderen

Vorige donderdag konden de kleuters kennis maken met 'schilderen'.
Met papier, verf en een borstel gingen we aan de slag.
Ze genoten volop van het creatief bezig zijn.



14:23 Gepost door Juf. Dina | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |